صنعت تبلیغات و بازاریابی در 20 سال گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است ظهور عصر اینترنت منجر به انحراف توجه مصرف کنندگان از اشکال سنتی رسانه ها به سمت رسانه های دیجیتال شد در حالی که اتصال به اینترنت از طریق رایانه های شخصی به خودی خود قابل توجه بود افزایش اتصالی که تلفن های هوشمند ایجاد کرده اند تغییر چشمگیرتری ایجاد کرده است در نتیجه تبلیغات گوشی های هوشمند اکنون بخشی جدایی ناپذیر از کمپین های بازاریابی برند است
ظهور گوشی های هوشمند
در ژوئن سال 2004 مجله اکونومیست مقاله ای را منتشر کرد که در آن ماهیت در حال تغییر صنعت تبلیغات و بازاریابی را توصیف کرد و دوره کنونی را “یکی از سردرگم کننده ترین دوره های تاریخ خود” نامید اشکال سنتی تبلیغات و بازاریابی به دلیل افزایش تنوع رسانه ها و ظهور فناوری جدید به ویژه اینترنت دیگر ارائه نمی شد طبق گزارش سال 2019 شرکت تحقیقاتی eMarketer از آنجایی که مردم بیشتر وقت خود را صرف خرید آنلاین سرگرمی و جستجوی انواع پلتفرم های اطلاعات دیجیتال مانند رایانه، تبلت و تلفن همراه می کنند که اشکال سنتی تبلیغات است و بازاریابی مانند تلویزیون و فرم های چاپی، جابه جا شدند امروزه مردم در هر زمان و از هر مکان به اینترنت متصل هستند و در درجه اول این گوشی هوشمند است که مسئول این اتصال همه جا حاضر است.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو تا سال 2021، 85 درصد از آمریکاییها اکنون صاحب گوشیهای هوشمند هستند که این رقم در سال 2011 تنها 35 درصد بوده است و در مناطق شهری زندگی می کنند هم مردان و هم زنان به تعداد مساوی گوشی هوشمند دارند.
درک جمعیتشناسی مختلف در مورد افرادی که از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند و نحوه استفاده از آنها به بخش مهمی از نحوه تبلیغ بازاریابان محصولات یا خدمات برای مخاطبان هدف تبدیل شده است
تاثیر گوشی هوشمند بر بازاریابی و تبلیغات
تغییر به سمت افزایش استفاده از گوشی های هوشمند که در اوایل دهه 2000 آغاز شد به این معنی بود که تبلیغ کنندگان و بازاریابان باید استراتژی ها و کمپین های خود را بر این اساس برای سازگاری با تلفن همراه تنظیم کنند برای مثال شرکتهایی که وبسایت سازگار با موبایل ندارند در معرض خطر از دست دادن جستجو وب هستند.
“درس دیگری که بازاریابان و تبلیغ کنندگان باید می آموختند این بود که تلفن های هوشمند نه تنها گیرنده بلکه فرستنده اطلاعات نیز هستند تلفن های هوشمند به مخازن عظیمی از اطلاعات در مورد سلیقه ها و ترجیحات فردی تبدیل شده اند این بدان معناست که تبلیغکنندگان و بازاریابان این توانایی را داشتند که در کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی خود بسیار دقیقتر عمل کنند و نسبت به گذشته پیامهای مرتبطتری را به گروهها یا افراد مختلف ارائه دهند
درحالی که این بدان معناست که مصرف کنندگان انتظار این افزایش ارتباط را از تبلیغات نام تجاری داشتند همچنین به این معنی بود که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای شروع به انتظار ارتباط در زمان و مکان مورد نیاز کردند مصرف کنندگان بیشتر با تلفن های هوشمند خود مشورت می کردند تا به آنها در تصمیم گیری های روزمره کمک کنند نظرسنجی وال استریت ژورنال در سال 2015 نشان داد که 91 درصد از کاربران گوشی های هوشمند هنگام تلاش برای تکمیل یک کار اطلاعات مفیدی را در تلفن های خود جستجو می کنند و طبق دادههای گوگل در سال 2015، 69 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند هنگام انتظار در صف یا مترو به دنبال ایدههای سفر میگردند و 82 درصد از کاربران هنگام تصمیمگیری برای خرید یا عدم خرید یک محصول خاص در حالی که در یک اتاق ایستاده بودند به تلفنهای خود روی آوردند فروشگاه سرعت و ارتباط تبلیغات در حال حاضر برای برندها بسیار مهم است تا تأثیری بر روند تصمیم گیری مصرف کنندگان بالقوه بگذارد در سال 2020 تبلیغات موبایلی حدود 70 درصد از کل درآمدهای تبلیغات اینترنتی را به خود اختصاص داده است به عبارت دیگر از هر 10 دلاری که صرف تبلیغات می شود7 دلار به تبلیغات موبایلی اختصاص می یابد.
آینده تبلیغات گوشی های هوشمند
از آنجایی که تلفن های هوشمند همچنان یک ویژگی عادی زندگی روزمره اکثر آمریکایی ها است بازاریابان و تبلیغ کنندگان ممکن است فشار بیشتری را برای همگام شدن با روندهای درحال تحول احساس کنند به عنوان مثال انتظار می رود تصمیم گوگل برای حذف کوکی های شخص ثالث، تبلیغات اینترنتی از جمله بازاریابی گوشی های هوشمند را در مقیاسی وسیع تغییر دهد.
این اقدام که در اوایل سال 2020 اعلام شد پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث در مرورگر Google Chrome را حذف میکند به گفته گوگل این تصمیم به دلیل آگاهی روزافزون از نیاز به محافظت از اطلاعات خصوصی مصرف کنندگان و نحوه استفاده از آن از جمله زمانی که برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی جمع آوری می شود، اتخاذ می شود.
این برای مصرف کنندگان خوب است اما برای تبلیغ کنندگان مشکل ساز است زیرا ردیابی کوکی ها هدف قرار دادن تلاش های بازاریابی را ممکن می کند اگر یک تبلیغکننده دیگر نتواند حرکات مصرفکننده را در سراسر وب از طریق کوکیهای شخص ثالث ردیابی کند، توانایی او برای ایجاد تبلیغات هدفمند کاهش مییابد ممکن است تبلیغکنندگان دیجیتال بار دیگر متوجه شوند که مجبورند با زمانها تکامل پیدا کنند تا از این راه عقب نمانند درست مانند روزهای اولیه ورود گوشیهای هوشمند.
خط پایین
استفاده از تلفن های هوشمند تنها با تکیه بیشتر آمریکایی ها به آنها ادامه خواهد داد درک نحوه و زمان استفاده مصرف کنندگان از تلفن های هوشمند برای شرکت ها هنگام تنظیم دقیق کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی بسیار مهم است از آنجایی که فناوری جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای گوشیهای هوشمند به طور مداوم پیچیدهتر میشود سرعت و ارتباط کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی بسیار مهمتر خواهد بود نکته کلیدی این است که از طریق کانال های تلفن همراه مناسب با یک پیام مرتبط در زمان مناسب به مشتریان دسترسی پیدا کنید.
1 دیدگاه در “گوشی های هوشمند در تبلیغات”