از آنجایی که چشمانداز رقابتی تقریباً هر صنعتی همچنان در حال افزایش است، شرکتها سرمایهگذاری هنگفتی را در تحقیقات هوشمندی بازار انجام میدهند تا به آنها کمک کنند تا به برتری دست یابند. این فرآیند مداوم اغلب به عنوان هوش رقابتی شناخته می شود.در این راهنما، هوش رقابتی چیست، و همچنین دقیقاً چگونگی گنجاندن تحقیقات هوش رقابتی موثر به عنوان بخشی از استراتژی کلی کسب و کار خود را پوشش خواهیم داد. ما همچنین بهترین شیوههای هوش رقابتی را به اشتراک میگذاریم تا به شما در بهینهسازی فرآیند تحقیقتان کمک کند.
هوش رقابتی چیست؟
تعریف هوش رقابتی (CI) یا هوش رقیب فرآیندی است که در آن یک شرکت اطلاعاتی در مورد صنعت، محیط تجاری، رقبا و محصولات خود با هدف هدایت استراتژی آینده خود جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند.
اعتقاد بر این است که هوش رقابتی بخش مهمی از ایجاد یک استراتژی رقابتی موفق است و در نهایت منجر به ایجاد مزیت رقابتی واضح در تجارت می شود. با توجه به اینکه بسیاری از کسبوکارها با محیط رقابتی فزایندهای روبرو هستند، تحقیقات با کیفیت و هوشمندی بازار اغلب میتواند تفاوت بین یک کسبوکار پر رونق و کسبوکارهایی باشد که برای همگام شدن با رقابت خود تلاش میکنند.
برنامههای هوش رقابتی هم توسط کسبوکارهای بزرگ و هم کوچک مورد استفاده قرار میگیرند تا به آنها برتری دهند. سازمانهایی که مطالعه واضحی از چشمانداز رقابتی صنعت خود دارند، در مقایسه با سازمانهایی که با هوش بازار هماهنگ نیستند، در مزیت قابل توجهی قرار میگیرند.
فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند به یک شرکت کمک کند تا استراتژی خود را توسعه دهد یا شکاف های رقابتی را شناسایی کند و همچنین یک تصویر تحلیل رقابتی کامل ایجاد کند.
تحقیقات هوش رقابتی: بهترین منابع برای جمع آوری هوش رقابتی
در حالی که شرکتهای بزرگتر ممکن است تجملات سرمایهگذاری روی متخصصان هوش رقابتی را داشته باشند، کسبوکارهای کوچک و متوسط ممکن است جایی در بودجه خود نداشته باشند. بسیاری از سازمان ها به جمع آوری اطلاعات رقابتی در خانه نیاز دارند.
خوشبختانه، اطلاعات هوش رقابتی را می توان با استفاده از ابزارهای تحقیقات بازار و همچنین جستجوهای آنلاین، سایر روش های جمع آوری داده ها و حتی صحبت با مشتریان یا کارمندان جمع آوری کرد.
در اینجا چند مکان با کیفیت بالا وجود دارد که به شما کمک می کند مزیت رقابتی خود را پیدا کنید.
منابع اطلاعاتی برای جستجوهای آنلاین و دیگر عبارتند از
وب سایت های شرکت برای بینش در مورد مخاطبان هدف یا تغییر در استراتژی، قیمت گذاری محصول، مزایای محصول و غیره.
اعلامیه های مطبوعاتی شرکت برای محصولات جدید، کارکنان، یا اخبار توسعه.
پست های رسانه های اجتماعی، به ویژه اگر شرکت شروع به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به محصول یا خدماتی کند که هنوز معرفی نشده است.
گذراندن مراحل فروش یک محصول یا خدمات برای درک بهتر نحوه عملکرد یک تیم فروش.
آگهیهای شغلی آنلاین، زیرا انواع و تعداد موقعیتهای باز میتواند نشاندهنده تلاشهایی برای استخدام کارکنان برای توسعه محصول یا دستهبندی جدید باشد.
گردآورندگان اطلاعات شرکت مانند Dun & Bradstreet یا Hoover’s Online.
گروه های کاربران در شبکه های اجتماعی که شامل لینکدین، فیس بوک، ردیت و حتی یک سایت بررسی شرکتی مانند Glassdoor می شود.
با استفاده از ابزار SEO یا تجزیه و تحلیل برای درک بهتر استراتژی بازاریابی مسابقات خود.
سوالات متداول هوش رقابتی
آیا هوش رقابتی جاسوسی است؟
شیوههای هوش رقابتی شامل تحقیق و جمعآوری اطلاعات اخلاقی و قانونی است، مانند مطالعه پستهای رسانههای اجتماعی یک شرکت برای جزئیاتی که ممکن است زمان عرضه محصول را نشان دهد. جاسوسی شامل فعالیت های غیرقانونی یا مشکوک اخلاقی است، مانند هک کردن سیستم کامپیوتری رقیب یا پرداخت پول به کارمند رقیب برای ارائه اطلاعات محرمانه.
چند مثال هوش رقابتی چیست؟
هوش رقابتی کل فرآیند درک رقابت و شرایط بازار شما را پوشش می دهد تا به کسب و کارها مزیت رقابتی بدهد. این شامل همه چیز از انجام تحقیقات سئو بر روی رقبای شما، تا تحقیقات کاربر و موارد دیگر می شود.
تفاوت بین هوش رقابتی و هوش بازار چیست؟
هوش رقابتی عمدتاً بر درک رقابت متمرکز است، در حالی که هوش بازار به طور کلی ابتدا بر مشتریان و کاربران متمرکز است. هر دو در ایجاد یک استراتژی تجاری خوب بسیار مهم هستند.
برترین ابزارهای هوش رقابتی کدامند؟
G2
اهرفس
SemRush
واپلایزر
Prisync
به مردم پاسخ دهید
مالک
همچنین می توان با صحبت با افراد داخل و خارج از شرکت، اطلاعات رقابتی مرتبط را جمع آوری کرد. مکالمات ممکن است آشکار باشد – “به من بگو در مورد محصول X چه می دانی” – یا ممکن است ظریف باشند، “هی، از افرادی با محصولاتی مانند ما در مورد آنچه که احتمالاً در حوزه ما اتفاق می افتد چه می شنوید؟”
در طول فرآیند تحقیق رقابتی، مهم است که همیشه اخلاقی بمانید و در چارچوب قوانین بازی کنید. در حین انجام تحقیق هرگز گمراه نشوید یا دروغ گویی آشکار نکنید، نه تنها این غیراخلاقی است، بلکه می تواند عواقب قانونی شدیدی نیز در موارد مشابه داشته باشد. اگر توانایی سرمایه گذاری در متخصصان هوش رقابتی را دارید تا در این فرآیند به شما کمک کنند، می تواند به شما در صرفه جویی قابل توجهی در زمان و پول کمک کند.
افرادی که ممکن است اطلاعات مفیدی داشته باشند عبارتند از
فروشندگان خودتان، که ممکن است هنگام تماس با مشتریان یا مشتریان بالقوه، اطلاعاتی در مورد رقبا بیاموزند.
کارمندانی که در کنفرانس های صنعتی خاص شرکت می کنند و ممکن است بتوانند بینش های منحصر به فردی را در مورد وضعیت صنعت به اشتراک بگذارند.
فروشندگان، به ویژه آنهایی که در خدمت به صنعت شما تخصص دارند.
مشتریانی که ممکن است سهوا یا عمدا اطلاعاتی را که در مورد محصولات یا خدمات رقابتی به دست آورده اند به اشتراک بگذارند. باز هم، هرگز در طول این فرآیند خود را گمراه نکنید یا به اشتباه معرفی نکنید.
کلید هوش رقبا همان کلمه دوم است – هوش. اطلاعاتی که به صورت رسمی یا غیررسمی جمع آوری می شوند، به شرکت کمکی نمی کنند مگر اینکه با دقت یا با دقت تجزیه و تحلیل شوند. شما می توانید از بینش های به دست آمده از طریق هوش رقابتی برای بهبود استراتژی بازاریابی فعلی خود و پاسخ مناسب به چشم انداز رقابتی فعلی استفاده کنید.
همچنین میتوانید از یافتههای خود برای ایجاد مستندات تحلیل رقابتی شفاف استفاده کنید که میتوانید با تیمهای بازاریابی و فروش خود به اشتراک بگذارید تا به آنها مزیت رقابتی بدهید.
مانند بسیاری از چیزها در تجارت، هوش رقابتی چیزی نیست که بتوانید یک بار آن را انجام دهید و آن را روزی بنامید. این یک فرآیند پیچیده و همیشه در حال تکامل است که به کسب و کار شما کمک می کند رقابتی بماند.