هوش تجاری چیست ؟
هوش تجاری به زیرساخت رویه ای و فنی اشاره دارد که داده های تولید شده توسط فعالیت های یک شرکت را جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل می کند.
هوش تجاری یک اصطلاح گسترده است که شامل داده کاوی ، تجزیه و تحلیل فرآیند، معیار عملکرد و تجزیه و تحلیل توصیفی است هوش تجاری تمام دادههای تولید شده توسط یک کسبوکار را تجزیه میکند و گزارشهای قابل هضم، معیارهای عملکرد، و روندهایی را ارائه میکند که تصمیمات مدیریت را مطلع میکند.
آشنایی با هوش تجاری
نیاز به هوش تجاری از این مفهوم نشأت میگرفت که مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقص دارند، به طور متوسط تمایل به اتخاذ تصمیمات بدتری نسبت به زمانی دارند که اطلاعات بهتری داشته باشند خالقان مدل های مالی این را به عنوان “آشغال در داخل، زباله بیرون” می شناسند.
هوش تجاری سعی می کند این مشکل را با تجزیه و تحلیل داده های فعلی که به طور ایده آل بر روی داشبوردی از معیارهای سریع طراحی شده برای حمایت از تصمیمات بهتر ارائه شده است، حل کند.
اکثر شرکت ها می توانند از ترکیب راه حل های هوش تجاری بهره مند شوند مدیرانی که اطلاعات نادرست یا ناقصی دارند به طور متوسط تمایل به اتخاذ تصمیمات بدتری نسبت به زمانی دارند که اطلاعات بهتری داشته باشند.
ملاحظات خاص
برای مفید بودن، هوش تجاری باید به دنبال افزایش دقت، به موقع بودن و مقدار داده باشد.
این الزامات به معنای یافتن راههای بیشتری برای جمعآوری اطلاعاتی است که قبلاً ثبت نشدهاند بررسی اطلاعات برای وجود خطاها و ساختاردهی اطلاعات بهگونهای که امکان تحلیل گسترده را فراهم کند.
با این حال در عمل شرکتها دادههایی دارند که ساختاری ندارند یا در قالبهای متنوعی هستند که جمعآوری و تجزیه و تحلیل آسانی ندارند بنابراین شرکت های نرم افزاری راه حل های هوش تجاری را برای بهینه سازی اطلاعات جمع آوری شده از داده ها ارائه می کنند. اینها برنامه های نرم افزاری در سطح سازمانی هستند که برای یکسان سازی داده ها و تجزیه و تحلیل یک شرکت طراحی شده اند .
اگرچه راهحلهای نرمافزاری همچنان به تکامل خود ادامه میدهند و به طور فزایندهای پیچیدهتر میشوند دانشمندان داده همچنان نیاز به مدیریت مبادلات بین سرعت و عمق گزارش دارند.
برخی از بینشهای برآمده از کلان داده ، شرکتها را در تلاش برای ثبت همه چیز میکند، اما تحلیلگران داده معمولاً میتوانند منابع را فیلتر کنند تا مجموعهای از نقاط داده را پیدا کنند که میتواند سلامت یک فرآیند یا حوزه تجاری را بهعنوان یک کل نشان دهد این می تواند نیاز به گرفتن و قالب بندی مجدد همه چیز را برای تجزیه و تحلیل کاهش دهد در زمان تحلیلی صرفه جویی کرده و سرعت گزارش را افزایش دهد.
انواع ابزار و نرم افزار هوش تجاری
ابزارها و نرم افزارهای هوش تجاری در انواع مختلفی وجود دارند
بیایید نگاهی گذرا به انواع رایج راه حل های هوش تجاری بیندازیم
صفحات گسترده: صفحات گسترده مانند Microsoft Excel و Google Docs برخی از پرکاربردترین ابزارهای هوش تجاری هستند.
نرم افزار گزارش گیری: نرم افزار گزارش دهی برای گزارش، سازماندهی، فیلتر کردن و نمایش داده ها استفاده می شود.
نرمافزار تجسم دادهها: نرمافزار تجسم دادهها مجموعه دادهها را به نمایشهای گرافیکی خوانا و جذاب تبدیل میکند تا به سرعت بینشهایی به دست آورد.
ابزارهای داده کاوی: ابزارهای داده کاوی مقادیر زیادی داده را برای الگوها با استفاده از چیزهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آمار استخراج می کنند.
پردازش تحلیلی آنلاین: ابزارهای پردازش تحلیلی آنلاین به کاربران این امکان را می دهند که مجموعه داده ها را از زوایای مختلف بر اساس دیدگاه های مختلف تجاری تجزیه و تحلیل کنند.
مزایای هوش تجاری
دلایل زیادی وجود دارد که چرا شرکت ها هوش تجاری را اتخاذ می کنند بسیاری از آن برای پشتیبانی از عملکردهای متنوعی مانند استخدام، انطباق ، تولید و بازاریابی استفاده می کنند. هوش تجاری یک ارزش تجاری اصلی است پیدا کردن یک حوزه تجاری که از اطلاعات بهتری برای کار با آن بهره مند نباشد دشوار است.
برخی از مزایای بسیاری که شرکتها میتوانند پس از پذیرش هوش تجاری در مدلهای کسبوکار خود تجربه کنند شامل گزارشدهی و تحلیل سریعتر، دقیقتر، بهبود کیفیت دادهها، رضایت بهتر کارکنان، کاهش هزینهها و افزایش درآمد، و توانایی تصمیمگیری بهتر در کسبوکار است.
هوش تجاری برای کمک به کسبوکارها برای جلوگیری از مشکل «آشغال در داخل و خارج کردن زباله» که ناشی از تجزیه و تحلیل دادههای نادرست یا ناکافی است، مشتق شده است.
برای مثال اگر شما مسئول برنامههای تولید چندین کارخانه نوشیدنی هستید و فروش در یک منطقه خاص رشد ماه به ماه قوی را نشان میدهد، میتوانید تغییرات اضافی را در زمان واقعی تأیید کنید تا مطمئن شوید کارخانههای شما میتوانند تقاضا را برآورده کنند.
به طور مشابه اگر تابستان خنکتر از حد معمول بر فروش تأثیر بگذارد میتوانید به سرعت همان تولید را متوقف کنید این دستکاری تولید نمونه محدودی از این است که چگونه هوش تجاری می تواند سود را افزایش دهد و هزینه ها را در صورت استفاده صحیح کاهش دهد.
نمونه هایی از هوش تجاری
شرکت Lowe’s Corp
Lowe’s Corp، که دومین زنجیره خرده فروشی بزرگ کشور را اداره می کند یکی از اولین پذیرندگان جعبه بزرگ ابزارهای هوش تجاری است.
به طور خاص برای بهینهسازی زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل محصولات برای شناسایی تقلبهای احتمالی و حل مشکلات مربوط به هزینههای تحویل جمعی از فروشگاههای خود، بر ابزارهای BI تکیه کرده است.
شرکت بطری سازی کوکاکولا
Coca-Cola Bottling با فرآیندهای گزارش دهی دستی روزانه خود مشکل داشت، آنها دسترسی به اطلاعات فروش و عملیات آنی را محدود کردند.
اما با جایگزینی فرآیند دستی با یک سیستم هوش تجاری خودکار این شرکت به طور کامل فرآیند را ساده کرد و 260 ساعت در سال (یا بیش از 6 هفته کاری 40 ساعته) صرفه جویی کرد.
اکنون تیم این شرکت میتواند به سرعت معیارهایی مانند عملیات تحویل، بودجه و سودآوری را تنها با چند کلیک تجزیه و تحلیل کند.
سوالات متداول هوش تجاری
Power BI چیست؟
Power BI یک محصول تجزیه و تحلیل تجاری است که توسط غول نرم افزاری مایکروسافت ارائه شده است به گفته این شرکت، این امکان را به افراد و کسب و کارها می دهد تا با استفاده از یک پلت فرم مقیاس پذیر به داده ها متصل شوند، مدل سازی کنند و تجسم کنند.
سلف سرویس هوش تجاری چیست؟
سلف سرویس هوش تجاری رویکردی برای تجزیه و تحلیل است که به افراد بدون پیشینه فنی اجازه می دهد به داده ها دسترسی داشته باشند و آنها را کاوش کنند به عبارت دیگر به افراد در سراسر سازمان، نه فقط در بخش فناوری اطلاعات، اجازه میدهد تا بر دادهها کنترل داشته باشند.
معایب سلف سرویس هوش تجاری چیست؟
معایب سلف سرویس هوش تجاری عبارتند از احساس امنیت کاذب در کاربران نهایی، هزینه های بالای صدور مجوز، فقدان جزئیات داده ها، و گاهی اوقات دسترسی بیش از حد.