با توجه به اینکه بیش از 80 درصد از مصرفکنندگان گزارش میدهند که رسانههای اجتماعی بهویژه محتوای اینفلوئنسر بهطور قابلتوجهی بر تصمیمگیریهای خرید تأثیر میگذارند بازاریابان در سراسر صنایع در حال هدایت تکامل بازاریابی رسانههای اجتماعی از یک ابزار مستقل به یک منبع چندجانبه از هوش بازاریابی هستند.
مخاطب مهم و در حال رشد
در عرض 18 سال از سال 2004 تا سال 2022 رشد چشمگیر کانال های دیجیتال تعاملی رسانه های اجتماعی را به سطوحی رساند که حتی دسترسی تلویزیون و رادیو را به چالش می کشد تا سه ماهه اول سال 2022، 4.6 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشت ( بیش از 58٪ از جمعیت جهان ) که تنها در یک سال بیش از 10٪ افزایش یافته است.
با افزایش روند استفاده از رسانه های اجتماعی بازاریابان در حال تکمیل استراتژی هایی هستند تا مزیت رقابتی قابل توجهی را به دست آورند که تعامل با این مخاطبان کلیدی می تواند حتی سریعتر و موثرتر از بازاریابی سنتی ارائه دهد.
بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی (همچنین به عنوان بازاریابی دیجیتال و بازاریابی الکترونیکی نیز شناخته میشود) استفاده از رسانههای اجتماعی پلتفرمهایی که کاربران بر روی آن شبکههای اجتماعی میسازند و اطلاعات را به اشتراک میگذارند برای ایجاد برند یک شرکت، افزایش فروش و افزایش ترافیک وبسایت، بازاریابی رسانه های اجتماعی علاوه بر ارائه راهی برای تعامل با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید، دارای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است که به بازاریابان امکان می دهد موفقیت تلاش های خود را ردیابی کنند و راه های بیشتری را برای تعامل شناسایی کنند.
چرا بازاریابی رسانه های اجتماعی اینقدر قدرتمند است؟
قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی توسط ظرفیت بی نظیر رسانه های اجتماعی در سه حوزه اصلی بازاریابی هدایت می شود: ارتباط، تعامل و داده های مشتری.
ارتباط: نه تنها رسانههای اجتماعی به کسبوکارها امکان میدهند تا با مشتریان به روشهایی ارتباط برقرار کنند که قبلا غیرممکن بود بلکه طیف فوقالعادهای از راهها برای ارتباط با مخاطبان هدف وجود دارد از پلتفرمهای محتوا مانند یوتیوب و سایتهای اجتماعی مانند فیسبوک تا خدمات میکروبلاگینگ مانند توییتر.
تعامل: ماهیت پویای تعامل در رسانههای اجتماعی چه ارتباط مستقیم و چه «پسندیدن» منفعل به کسبوکارها این امکان را میدهد تا از فرصتهای تبلیغاتی رایگان بین مشتریان موجود و بالقوه استفاده کنند نه تنها اثر سرایتی مثبت از یک محرک ارزشمند در تصمیمات مصرف کننده است بلکه این واقعیت که این تعاملات در شبکه اجتماعی اتفاق می افتد آنها را قابل اندازه گیری می کند. برای مثال کسبوکارها میتوانند « برابری اجتماعی » خود را اندازهگیری کنند اصطلاحی برای بازده سرمایهگذاری از کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی
داده های مشتری: یک طرح بازاریابی رسانه اجتماعی که به خوبی طراحی شده است منبع ارزشمند دیگری را برای افزایش نتایج بازاریابی ارائه می دهد: داده های مشتری. ابزارهای رسانههای اجتماعی به جای اینکه تحت تاثیر 3 ولت داده های بزرگ (حجم، تنوع و سرعت) قرار بگیرند نه تنها این ظرفیت را دارند که داده های مشتری را استخراج کنند بلکه این طلا را به تجزیه و تحلیل بازار عملی تبدیل کنند یا حتی از داده ها برای جمع سپاری جدید استفاده کنند. استراتژی ها.
بازاریابی رسانه های اجتماعی چگونه کار می کند
همانطور که پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام شروع به کار کردند رسانه های اجتماعی نه تنها نحوه ارتباط ما با یکدیگر بلکه روشی را که کسب و کارها می توانند بر رفتار مصرف کننده تأثیر بگذارند را نیز متحول کردند از تبلیغ محتوایی که باعث تعامل تا استخراج جغرافیایی، جمعیتی و شخصی می شود اطلاعاتی که باعث می شود پیام رسانی با کاربران طنین انداز شود.
برنامه اقدام سانههای اجتماعی: هرچه استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما هدفمندتر باشد، موثرتر خواهد بود. Hootsuite ارائهدهنده نرمافزار پیشرو در فضای مدیریت رسانههای اجتماعی، برنامه عملیاتی زیر را برای ایجاد یک کمپین سانههای اجتماعی که دارای چارچوب اجرایی و همچنین معیارهای عملکرد است، توصیه میکند:
1-اهداف سانههای اجتماعی را برای پاکسازی اهداف تجاری تراز کنید
2-مشتری هدف خود را بیاموزید (سن، موقعیت مکانی، درآمد، عنوان شغل، صنعت، علایق)
3-یک تحلیل رقابتی در مورد رقابت خود انجام دهید (موفقیت ها و شکست ها)
4- سانههای اجتماعی فعلی خود را بازرسی کنید (موفقیت ها و شکست ها)
5-یک تقویم برای تحویل محتوای سانههای اجتماعی ایجاد کنید
6-بهترین محتوای کلاس را ایجاد کنید
7-ردیابی عملکرد و تنظیم استراتژی سانههای اجتماعی در صورت نیاز
مدیریت ارتباط با مشتری: در مقایسه با بازاریابی سنتی، بازاریابی رسانه های اجتماعی چندین مزیت متمایز دارد، از جمله این واقعیت که سانههای اجتماعی دارای دو نوع تعامل است که ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری هدفمند را فعال می کند: هم مشتری به مشتری و هم شرکت. به مشتری به عبارت دیگر در حالی که بازاریابی سنتی ارزش مشتری را در درجه اول با گرفتن فعالیت خرید ردیابی می کند، رسانه های اجتماعی می تواند ارزش مشتری را هم به طور مستقیم (از طریق خرید) و هم به طور غیرمستقیم (از طریق ارجاع محصول) ردیابی کند.
محتوای قابل اشتراکگذاری: کسبوکارها همچنین میتوانند پیوندهای تقویتشده رسانه های اجتماعی را به ایجاد محتوای «چسبنده» تبدیل کنند اصطلاح بازاریابی برای محتوای جذابی که در نگاه اول مشتریان را جذب میکند آنها را به خرید محصولات وادار میکند و سپس آنها را به اشتراکگذاری محتوا وادار میکند. این نوع تبلیغات دهان به دهان نه تنها به مخاطبان غیرقابل دسترسی می رسد بلکه تأیید ضمنی فردی را نیز به همراه دارد که گیرنده آن را می شناسد و به آن اعتماد دارد که باعث می شود ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری یکی از مهم ترین راه هایی باشد که بازاریابی رسانه های اجتماعی باعث رشد می شود. .
رسانه های کسب شده: بازاریابی رسانه های اجتماعی رسانه های اجتماعی همچنین کارآمدترین راه برای کسب و کار برای بهره مندی از مزایای نوع دیگری از رسانه های به دست آمده (اصطلاحی برای قرار گرفتن در معرض نام تجاری از هر روشی غیر از تبلیغات پولی)بررسی ها و توصیه های محصول توسط مشتری .
بازاریابی ویروسی: یکی دیگر از استراتژیهای رسانه های اجتماعی که برای تولید پیام به مخاطب متکی است بازاریابی ویروسی است یک تکنیک فروش که تلاش میکند انتشار سریع اطلاعات محصول را تحریک کند. هنگامی که یک پیام بازاریابی با عموم مردم بسیار فراتر از مخاطبان هدف اصلی به اشتراک گذاشته می شود، ویروسی در نظر گرفته می شود راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش.
تقسیم بندی مشتری: از آنجا که تقسیم بندی مشتری در بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار بیشتر از کانال های بازاریابی سنتی است، شرکت ها می توانند اطمینان حاصل کنند که منابع بازاریابی خود را بر روی مخاطبان هدف خود متمرکز می کنند.
معیارهای ردیابی
به گفته Sprout Social، مهمترین معیارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی برای ردیابی بر روی مشتری متمرکز است: تعامل (لایک، نظرات، اشتراک گذاری، کلیک). برداشت ها (چند بار یک پست نمایش داده می شود) دسترسی ، ویروسی بودن (چند بازدید منحصربفرد یک پست رسانه های اجتماعی دارد) سهم صدا (تا چه حد یک نام تجاری در حوزه آنلاین می رسد) ارجاعات (چگونه کاربر در یک سایت قرار می گیرد) و تبدیل (زمانی که کاربر از یک سایت خرید می کند) با این حال، معیار بسیار مهم دیگری بر روی کسب و کار متمرکز است: نرخ ، زمان پاسخ (چند وقت و چقدر سریع کسب و کار به پیام های مشتری پاسخ می دهد).
زمانی که یک کسبوکار در تلاش است تا تعیین کند که کدام معیارها را در دریای دادههایی که رسانههای اجتماعی تولید میکنند ردیابی کند، قانون همیشه این است که هر هدف کسبوکار را با یک معیار مرتبط هماهنگ کند اگر هدف کسبوکار شما افزایش 15 درصدی تبدیلها از یک کمپین رسانه های اجتماعی در عرض سه ماه است از یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی استفاده کنید که اثربخشی کمپین شما را در برابر آن هدف خاص اندازهگیری میکند.
مزایا و معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی
کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی که فوراً به طیف وسیعی از مخاطبان هدف میرسند به وضوح برای هر کسبوکاری سودمند هستند.
اما مانند هر محتوای رسانههای اجتماعی، کمپینهای رسانه های اجتماعی میتوانند شرکت را در معرض حمله قرار دهند به عنوان مثال یک ویدیوی ویروسی که ادعا میکند محصولی باعث بیماری یا آسیب میشود باید فوراً رسیدگی شود خواه این ادعا درست باشد یا نادرست حتی اگر یک شرکت بتواند رکورد درست کند، محتوای ویروسی نادرست میتواند باعث شود که مصرفکنندگان در آینده کمتر خرید کنند.
محتوای چسبنده در بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
محتوای چسبنده اصطلاح بازاریابی برای محتوای جذاب است که در نگاه اول مشتریان را درگیر می کند و سپس آنها را نه تنها در خرید محصولات بلکه برای به اشتراک گذاری محتوا نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
بازاریابی ویروسی در بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی ویروسی یک استراتژی رسانه های اجتماعی است که تلاش می کند انتشار سریع اطلاعات محصول را تحریک کند راهی بسیار ساده و ارزان برای ارتقای فروش.
رسانه های کسب شده در بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
رسانه کسب شده یک اصطلاح بازاریابی برای قرار گرفتن در معرض نام تجاری از هر روشی غیر از تبلیغات پولی است، به عنوان مثال محتوای ایجاد شده توسط مشتری از بررسی محصول و توصیهها گرفته تا اشتراکگذاری، ارسال مجدد، و اشاره.
برخی از استراتژی های رایج رسانه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی رشد کرده است تا شامل چندین تکنیک و استراتژی برای جذب کاربران و بازاریابی محصولات و خدمات باشد اینها شامل تبلیغات هدفمند مخاطب، استفاده از چت باتهای تعاملی ، ایجاد تجربیات شخصی برای مشتریان آنلاین، استفاده از تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی، ایجاد مخاطب آنلاین و غیره است.
خط پایین
بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تعامل با مشتریان برای ایجاد برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است با رشد استفاده از رسانه های اجتماعی در سراسر جهان هم از طریق رایانه و هم از طریق دستگاه های تلفن همراه، توانایی افزایش فروش از جمعیت کاربران خاص یک تجارت رو به رشد است که مملو از رقابت برای بازدید و کلیک است.