بازاریابی خرد چیست
بازاریابی خرد گروه خاصی از افراد را در یک بازار خاص هدف قرار می دهد. مانند سایر انواع کمپین های بازاریابی، مشتریان خود را بر اساس عواملی مانند سن، ترجیحات شخصی، درآمد، جنسیت و مکان تقسیم بندی می کنید.
هدف یک کمپین خرد مارکتینگ ایجاد محتوایی است که برای گروه خاصی از افراد جذاب باشد. در حالت ایده آل، از آنجایی که کمپین شما هدفمندتر از یک کمپین معمولی است، بازده سرمایه گذاری بالاتری را خواهید دید.
در اینجا دو روش وجود دارد که هدفگیری بهبود یافته باید منجر به افزایش سود شود:
کمپین های میکرو مارکتینگ مقرون به صرفه تر هستند کمپین های
بازاریابی خرد بسیار هدفمند هستند. در نتیجه، نسبت به زمانی که یک کمپین بازاریابی انبوه انجام می دهید، پول کمتری خرج می کنید.
با بازاریابی خرد، میتوانید نیازهای مصرفکننده را بهتر
برطرف کنید، از آنجایی که میخواهید به گروه کوچکتری از افراد دسترسی پیدا کنید، تلاشهای شما نیز بسیار هدفمند است. که شانس شما را برای فروش افزایش می دهد.
به عبارت دیگر، بازاریابی خرد به کسب و کار شما کمک می کند تا فروش بیشتری داشته
آشنایی با بازاریابی خرد
بازاریابی برای مشاغلی که در یک محیط رقابتی فعالیت می کنند بسیار مهم است به عنوان یک استراتژی، شرکت ها از بازاریابی برای افزایش فروش، پایگاه مشتری، آگاهی از برند و در نهایت سود خود استفاده می کنند.
قدرت بلندمدت هر کسب و کاری به میزان موفقیت کمپین بازاریابی آن بستگی دارد چه یک شرکت یک یا 101 محصول ارائه دهد باید بازار هدف خود را شناسایی کند تا بتواند یک کمپین بازاریابی موثر را اجرا کند در گذشته شرکت ها کمپین های بازاریابی انبوه را از طریق تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی به امید جلب توجه مصرف کنندگان در بازارهای هدف انجام می دادند امروزه کسبوکارها میتوانند طرحهای بازاریابی شخصیسازیشدهتری را به هر فردی در مجموعه هدف خود ارائه دهند برخلاف اینکه مخاطبان انبوه را به یکباره هدف قرار دهند.
بازاریابی خرد در دهه 1990 رایجتر شد زیرا رونق رایانههای شخصی به معنای تقسیمبندی و انتشار آسانتر اطلاعات به مشتریان بود با پیشرفت مداوم فناوری، تحویل محصولات بسیار سفارشیسازی شده به بخشهای مختلف یک جمعیت آسانتر شده است استراتژی بازاریابی خرد برای شرکت هایی با هر اندازه ای مفید است شرکتهای بزرگ میتوانند بخشهای خاصی را در پایگاه مشتریان خود ایجاد کنند در حالی که کسبوکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی کوچکتر ترجیح میدهند با شخصیسازی فرآیند بازاریابی خود مشتریان را با محصولات و تبلیغات هدفمند مطابقت دهند.
بازاریابی خرد چگونه کار می کند
رویکردهای مختلفی برای بازاریابی خرد وجود دارد برای مثال یک کسب و کار ممکن است تصمیم بگیرد که یک برنامه بازاریابی خرد را با ارائه تبلیغات به طور خاص برای مشتریان وفادار خود اجرا کند تطبیق پیشنهادهای ویژه برای مصرف کنندگان ناراضی یا گمشده؛ مناسب سازی محصولات برای مصرف کنندگان با نیازهای منحصر به فرد؛ بازاریابی کالاها و خدمات به ساکنان یک شهر یا منطقه خاص؛ یا ارائه محصولات به مصرف کنندگان هدف با عناوین شغلی یا تعیین شغلی خاص.
چالش میکرو مارکتینگ هزینه بالای اجرا و عدم صرفه جویی در مقیاس است شرکتهایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده میکنند معمولاً برای هر مصرفکننده هدف بیشتر هزینه میکنند و سفارشیسازی بسیاری از تبلیغات برای جذابیت برای بسیاری از گروههای کوچک از مصرفکنندگان گرانتر از ایجاد چند آگهی بازاریابی با هدف مخاطبان انبوه است همچنین اجرای میکرو مارکتینگ به دلیل ناتوانی در افزایش اندازه ممکن است گران باشد.
بازاریابی خرد با بازاریابی کلان متفاوت است استراتژی که به نظر می رسد بزرگترین پایگاه مصرف کننده ممکن محصول یا خدمات شرکت را هدف قرار دهد با بازاریابی کلان، یک کسبوکار تلاش میکند تا اندازهگیری کند که بازار هدف آن برای یک کالا یا خدمات چقدر گسترده است و به کار بر روی نحوه در دسترس قرار دادن محصولاتش برای این گروه از مصرفکنندگان ادامه میدهد.
چگونه یک کمپین بازاریابی خرد را راه اندازی کنیم که سرنخ ایجاد می کند
برای هر کسب و کاری، دسترسی به مشتریان و مخاطبان هدف آنها ضروری است. با داشتن دانش مناسب در مورد مصرف کننده، یک کسب و کار می تواند رشد خود را تضمین کند. بازاریابی خرد یکی از آن استراتژی هایی است که کسب و کارها می توانند از آن استفاده کنند.
یک کمپین بازاریابی خرد که به روش درست انجام شود می تواند به هر برندی کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به طور موثر برای گروه خاصی از افراد تبلیغ کند. در این مقاله نحوه اجرای یک کمپین بازاریابی خرد که منجر به کسب و کار شما می شود، بحث خواهد شد. بیایید با مرتب کردن تعاریف خود شروع کنیم.
چگونه یک کمپین بازاریابی خرد را در 3 مرحله ساده راه اندازی کنیم
یک کمپین خرد مارکتینگ موثر می تواند مسیر کسب و کار شما را تغییر دهد. در بخش بعدی، سه مرحله کلیدی یک کمپین بازاریابی را توضیح خواهم داد. در مورد چگونگی ایجاد شخصیت خریدار، نحوه ارائه ایده برای کمپین خود و اهمیت اندازه گیری نتایج کمپین بحث خواهم شد.
1-خریدار بسازید
نقطه شروع هر کمپین بازاریابی، ایجاد شخصیت خریدار است. شخصیت خریدار نمایشی نیمه تخیلی از مشتری ایده آل شماست. برای یک شرکت تجاری به مصرف کننده (B2C)، شخصیت خریدار جزئیاتی مانند جمعیت شناسی، سبک زندگی، اهداف و ناامیدی مشتریان شما را در میان چیزهای دیگر ارائه می دهد.
اگر شما یک شرکت تجاری (B2B) را اداره می کنید، باید نوع کسب و کار، جایگاه شرکت، اندازه و غیره را در نظر بگیرید. همچنین باید مشخص کنید که با چه کسانی در شرکت می خواهید صحبت کنید.
روش های مختلفی برای جمع آوری داده ها برای ایجاد شخصیت خریدار وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید با گوگل آنالیتیکس به رفتار افرادی که از وب سایت شما استفاده می کنند نگاه کنید. همچنین میتوانید از ابزارهای تحلیلی مانند Facebook Audience INSTAGRAM Insights t ، Insights و YouTube Analytics استفاده کنید تا ببینید که چگونه مخاطبانتان از طریق کانالهای دیگر با شما در ارتباط هستند.
از اطلاعات مشتریان خود برای شخصیت خریدار خود استفاده کنید. شما باید در CRM اطلاعاتی در مورد مشتریان خود داشته باشید. در صورت نیاز، می توانید درک بهتری از مشتریان خود از طریق مصاحبه، گروه های متمرکز، پرسشنامه و ابزارهای دیگر ایجاد کنید.
همانطور که شخصیت خریدار خود را ایجاد می کنید، کانال بازاریابی مورد علاقه آنها را در نظر بگیرید.
کانال بازاریابی ترجیحی برای مخاطبان شما اغلب با سن آنها مطابقت دارد. به عنوان مثال، هزاره ها معمولاً در پلتفرم های رسانه های اجتماعی فعال هستند. این بدان معناست که اگر برند خود را با استفاده از رسانه های اجتماعی بسازید ، می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. از سوی دیگر، افراد 50 ساله و بالاتر ممکن است ایمیل را ترجیح دهند.
2-اهداف کمپین خود را تعریف کنید و طوفان فکری را شروع کنید
در بیشتر موارد، هدف یک کمپین با هدف درآمد مرتبط خواهد بود. برای مثال، ممکن است هدف شما فروش 1000 واحد دیگر از یک محصول باشد. استفاده از چارچوب SMART برای تعیین اهداف کمپین خود تمرین خوبی است.
SMART مخفف عبارت خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است.
هنگامی که اهداف بازاریابی خود را تعیین کردید، باید یک استراتژی ارائه دهید.
متأسفانه، شما هرگز قبل از راه اندازی یک کمپین بازاریابی نمی دانید که آیا این کمپین موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. بازاریابان باتجربه این واقعیت را تشخیص می دهند. آنها سعی می کنند با انجام تحقیقات پیشینه تا حد ممکن قبل از راه اندازی کمپین، خطر شکست را به حداقل برسانند.
تحقیقات موثر با شناخت مخاطبان، نکات دردناک و انگیزههای آنها شروع میشود. برای یک کمپین بازاریابی خرد، شما می خواهید در بین مخاطبان خود به یک متخصص خاص تبدیل شوید.
پس از تکمیل تحقیقات خود، باید در مورد استراتژی خود تصمیم بگیرید.
ارائه ایده برای یک کمپین اغلب یک جلسه طوفان فکری آزاد است. شما ایده ها را به بیرون پرتاب می کنید، و همکاران شما در مورد مفاهیم بازخورد خواهند داد. برخی از ایده های شما بد خواهد بود. خوبه. این یک تمرین خلاقانه است.
3-کمپین خود را راه اندازی کنید و نتایج خود را ردیابی کنید
کوکاکولا نمونه ای عالی از برندی است که یک کمپین بازاریابی متقاعد کننده ایجاد کرده است. پیام آن را برای کمپین بازاریابی خرد “به اشتراک گذاری یک کوکاکولا” از سال 2014 بررسی کنید.
شما باید به مردم اجازه دهید ایده های خود را بدون انتقاد به اشتراک بگذارند. آژانس های بازاریابی بزرگ یک محیط حمایتی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها ایجاد می کنند، زیرا آنها اهمیت به جریان انداختن این عصاره های خلاقانه را درک می کنند. امیدواریم، پس از تحقیقات و بینش های قوی، به یک ایده شگفت انگیز برای کمپین بازاریابی خرد خود برسید.
کمپین بر اساس یک مفهوم ساده بود. مردم تمایل بیشتری به خرید کوکاکولا دارند که نام آنها روی بسته بندی چاپ شده باشد. بنابراین، کوکاکولا لیستی از محبوب ترین نام ها در یک کشور تهیه کرد و آن نام ها را روی برچسب ها چاپ کرد.
کمپین کوکاکولا نمونه ای از بازاریابی خرد است زیرا هر بطری جمعیتی خاص را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، افرادی که کریس نامیده می شوند، تمایل بیشتری به خرید یک بطری کک دارند که نام کریس روی برچسب آن چاپ شده است.
ساده است و مستقیماً به سر اصل مطلب می رود. این مثال تمام ویژگی های یک پیام بازاریابی درخشان را دارد.
نتیجه؟
این کمپین منجر به افزایش زیادی در فروش کوکاکولا شد. این شرکت برای فروش بطری 20 اونسی خود شاهد رشد سالانه 19 درصدی بزرگی بود.
صرف نظر از ایده خود، باید نتایج کمپین خود را پیگیری کنید . اگر معیار موفقیت شما تعداد فروش است، پیگیری نتایج باید ساده باشد. شما می توانید ببینید چقدر پول خرج کرده اید و چقدر درآمد دارید.
اگر شاخص کلیدی عملکرد ، شما ارزش پولی مستقیم ندارد، توصیه میکنم به هر تبدیل یک مقدار اضافه کنید. اگر تبدیل ارزشی داشته باشد، میتوانید موفقیت کمپین خود را دنبال کنید.
نقطه ای در کمپین بازاریابی خرد شما فرا می رسد که در آن باید تصمیم بگیرید که آیا کمپین را گسترش می دهید یا پایان می دهید. به عنوان مثال، کوکاکولا تصمیم گرفت تا کمپین بازاریابی خرد خود را با عنوان “به اشتراک گذاری یک کوکا” در بازارهای مختلف راه اندازی کند.
پایان :
گسترش نوآوری های نوظهور از جمله داده های بزرگ توسط خرده فروشان برای جمع آوری داده ها از دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های تجارت الکترونیک استفاده می شود دادههای جمعآوریشده بر اساس تمایزات مختلف از جمله جمعیتشناسی، جغرافیا ( آدرس IP )، سایتهای مورد علاقه، ترجیحات برند، یا عادات خرج کردن، مرتبسازی میشوند تا نوع محصولاتی را که مصرفکننده مشاهده میکند یا خریداری میکند ردیابی کند این فرآیند به وب سایت اجازه می دهد تا محصولات مرتبط را با مصرف کنندگان دیجیتال مطابقت دهد.
با اجرای یک برنامه بازاریابی مناسب برای بخش مشخصی از مصرف کنندگان بازاریابی خرد به نظر می رسد مخاطبان هدف را برای انجام یک اقدام مانند خرید کالا یا خدمات ترغیب کند. هدف نهایی بازاریابی خرد تطبیق محصولات با ترجیحات ردیابی شده مصرف کننده به منظور ایجاد سود برای شرکت از رضایت مشتری است.